Güncelleme Tarihi: Haziran 27, 2026 18:08
Rusya, uzay yarışında yeni bir dönemin kapısını aralayacak iddialı bir projeyi hayata geçirmeye hazırlanıyor. Rusya Federal Uzay Ajansı (Roscosmos), Ay altyapısına kesintisiz enerji sağlamak amacıyla 2036 yılına kadar Ay yüzeyine nükleer enerji santrali kurulmasını öngören devlet kararnamesi taslağını hazırlarken, uzun vadeli hedefler arasında Venüs ve Mars görevlerini de nükleer enerjiyle desteklemek yer alıyor.
Roscosmos tarafından hazırlanan ve Kremlin'in onayına sunulan stratejik belgeye göre, Rusya önümüzdeki 10 yıl içinde Ay'da nükleer enerji santralini devreye almayı hedefliyor. Moskova, bu projeyle yalnızca Ay'daki altyapıyı beslemeyi değil, aynı zamanda derin uzay araştırmalarında önemli bir avantaj elde etmeyi amaçlıyor.
Plan kapsamında Venüs ve Mars'a yönelik keşif programlarının genişletilmesi ile nükleer itki sistemlerine sahip uzay araçlarının geliştirilmesi de öngörülüyor.
Rusya Başbakan Yardımcısı Denis Manturov da 2025 yazında Devlet Başkanı Vladimir Putin'e, Rusya'nın Ay'da nükleer enerji santrali kuran ilk ülke olacağı sözünü vermişti.
Rus nükleer enerji şirketi Rosatom'un Başkanı Alexey Likhachev, Roscosmos ile ortak yürütülen çalışmalar kapsamında 10 kilovata (kW) kadar kapasiteye sahip ve en az 10 yıl arızasız çalışabilecek "Ay Enerji Ünitesi" geliştirdiklerini açıkladı.